Yksityisautoilun vähentämiseen tarvitaan joukkoliikenteen lisäksi erilaisia kevyen liikenteen ratkaisuja, ja kaupunkipyörät ovat yksi todistetusti toimivista ratkaisuista tähän kokonaisuuteen. Kaupunkipyörät ovat erittäin tehokas ja mielekäs kevyen liikenteen ratkaisu, joka sopii lähes kaikenikäisille ja kuntoisille käyttäjille. Ne ovat sähkopotkulautoja turvallisempia käyttäjälleen, näkyvämpiä muulle liikenteelle, ja niiden pysäköinti on kaupungin hallinnassa.
Vantaa päätti vuonna 2019 olla liittymättä Espoon ja Helsingin kanssa samaan kaupunkipyöräjärjestelmään, vaan päätti edetä omalla erillisellä järjestelmällä. Tämä oli täysin katastrofaalinen päätös, jota perusteltiin kilpailutuksella.
Vantaan sanomissa analysoitiin loppuvuodesta 2019 kaupunkipyörien alhaista käyttöastetta, ja syyksi esitettiin erilaista kaupunkirakennetta. Tämä on huono tekosyy, sillä toisin kuin Helsingin ja Espoon järjestelmässä, Vantaan järjestelmä vaatii oman sovelluksen, samalla kun Espoossa ja Helsingissä riittää matkakortti, tai vaikka numerokoodi pyörien käyttöön. Käytettävyys on merkittävästi parempaa, mikä osaltaan johtaa korkeampaan käyttöasteeseen. Lisäksi Vantaan ja Helsingin rajalla ei ole lähekkäin rinnakkaisten järjestelmien vaihtoasemia, josta käyttäjä voisi vaihtaa järjestelmästä toiseen. Matkaa on sen sijaan paikasta riippuen satoja metrejä, ja tämä ei kannusta liikkumaan kaupunkipyörillä rajan yli. Sama tilanne on Vantaan ja Espoon rajalla.
Annetaan kuitenkin hieman pisteitä Vantaan järjestelmässä tapahtuneelle kehitykselle. Ensin käyttöaikaa nostettiin vuonna 2021 puolesta tunnista 60 minuuttiin, ja tuplattiin toistamiseen vuonna 2024 tunnista kahteen. Lisäksi Vantaan kaupunki tarjosi 2024 kesäkaudeksi maksuttoman pöyräilykauden, mikä on ihailtava yritys parantaa käyttöastetta, jota onnistuttiinkin nostamaan merkittävästi, sillä huhti-toukokuussa tehtiin enemmän matkoja kuin koko vuoden 2023 aikana.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä on kehitettävä yhtenäisemmin, kuntarajojen yli katsoen. Siksi sopimuskauden päättyessä vuonna 2026 Vantaan on ehdottomasti liityttävä Helsingin ja Espoon kanssa samaan järjestelmään.
Vastaa